Pressreleaser & Nyheter

Robotteknik senaste tillskottet i OP gruppen

Pressmeddelande, Tollarp/Billeberga, 16 november 2016

OP Teknik AB har i november förvärvat JES Industri- och robotteknik AB i Tollarp. OP Teknik ingår i OP gruppen och jobbar i dag med styr- och elteknik. Förvärvet av JES Industri- och robotteknik ger det tillskott, inom automation och robotteknik, som behövs för att möta en efterfrågan inom t ex automatisk avfallssortering med hjälp av robotar.

”Sortering av avfall är en utmanande tillämpning för robottekniken. Man vill undvika det tidsödande, kostsamma och ibland farliga arbete det innebär att sortera sopor manuellt. Vi ser en efterfrågan på just området automatiserad avfallssortering och återvinning” säger Mats Olofsson, VD för OP gruppen. Med vårt breda program för återvinning och avfallshantering är det en logisk utveckling att vi har även denna teknik ”i huset”.

”Med detta köp gör vi ytterligare breddning av koncernen, där de andra bolagen inom OP gruppen kan ha användning av automation.” säger Sten Persson, delägare i OP gruppen.

Jan Sjöberg VD och grundare av JES, välkomnar köpet och säger: ”Här finns en stor utvecklingspotential på det vi har jobbat med under många år. Teknik och applikationer som vi nu kan fortsätta att utveckla med ännu mer styrka.” Jan Sjöberg kommer att jobba vidare i företaget och betonar att alla gamla och nya kunder är alltid välkomna!

JES Industri- & Robotteknik AB i Tollarp har funnits sedan 1999 med verksamhet inom automation, maskinbearbetning, styr- och regler samt robotteknik med bl a ABB-, Omron-, Motoman- och Kawasakirobotar. Företagets 4 anställda i Tollarp följer med till OP teknik som idag har 2 anställda i Billeberga, där man nyligen anställt Fredrik Brandt med inriktning på utveckling och bildanalys.

pdfLadda ner pressrelease.pdf121.72 KB

Har ni några frågor kan ni ringa till:

Mats Olofsson, VD OP gruppen,  070 595 31 50

Sten Persson, VD OP maskiner AB, 070 3 301 301

Jan Sjöberg, 044-35 00 44

OP gruppen är idag verksam i tre olika segment:

Lantbruksmaskiner med OP maskiner AB Kristianstad, Tomelilla och Jordberga som leverantör av lantbruksmaskiner med John Deere som huvudleverantör.

Återvinning/Materialhantering med OP system ab med maskiner från Doppstadt och Sennebogen i Billeberga, Borås och Malmköping. Systerbolag i Danmark, Finland och Norge.

Lastbilspåbyggnationer med OP Höglunds AB Säffe som bygger påbyggnader och släp för timmer- och f istransporter.

Totalt har man cirka 250 anställda och omsätter ca 800 MSEK per år. Verksamheten består främst av tillverkning, försäljning och service av kända varumärken som: Doppstadt, Sennebogen, Rubblemaster, Demarec, John Deere, Höglunds, Erjo m.fl.

jes robotteknik abb

jes robotteknik kawasaki