OPsystemOY logo RGB
op jasto huvud maskiner transparent 1906ny
kuulumme op gruppen

Doppstadt Umwelttechnik GmbH

VAIKUTTAVA TEHDASVIERAILU

OP System järjestää asiakkailleen tehdasvierailuja yhteistyössä edustamiensa tuotemerkkien kanssa. Elokuun lopulla oli vuorossa Doppstadtin tehdas Berliini, Hannover, Leipzig – kolmion keskellä, pienessä Calben kaupungissa. Calben yksikkö on suurin Doppstadtin tuotantolaitoksista, 222 000 neliömetrin laajuudellaan.

Mukana olivat OP Systemin konemyyjä, Tero Auresto sekä joukko Doppstadt asiakkaita.
Toimittaja hyppäsi kyytiin ja vakuuttui. Vakuutuin myyntimiesten asiantuntemuksesta edustamaansa merkkiä kohtaan, mutta vielä enemmän vakuutuin perisaksalaisen tehtaan toiminnasta ja sen pitkästä historiasta. Historia kannattaa lukea osoitteesta www.doppstadt.com
 
Lyhykäisyydessään Doppstadtin historia juontaa juurensa vuoteen 1965, jolloin maatalon poika Werner Doppstadt perusti maatalousurakointiyrityksen, joka auttoi naapurustoa tehokkaampaan viljelykseen. Mies kehitteli erilaisia omaa työtään helpottavia koneita, jotta yritystoiminta olisi kilpailukykyisempää. Wernerin motto oli aina, että ”minulla on idea”. Hän ideoi ja rakensi monia töitään helpottavia laitteita, kunnes niitä rupesivat kyselemään muutkin urakoitsijat. Werner päätyi tilanteeseen, jossa hänen täytyi valita, ryhtyäkö konevalmistajaksi vai jatkaako palveluntuottajana. Nyt, reilu 50 vuotta myöhemmin tiedämme, kumman hän valitsi.

Kattava tehdaskierros

Tehdaskierroksen aluksi kysyin, kuten tapoihin kuuluu, mitä kaikkea täällä saa kuvata. Vastaus oli yllättävä, ihan kaikkea. Vain tuotekehityksessä olevat, lähes valmiit prototyypit täytyi jättää kuvaamatta, luonnollisesti.
Kierroksen veti asiantuntevasti Area Sales Manager- titteliä kantava Thomas Authmann. Thomas on tehtaan linkki OP System Finlandin myyntimiehille.
 
Tehdaskierros alkoi raakamateriaalivarastosta, jossa meille esiteltiin eri teräsmateriaalit, joita Doppstadtin koneissa käytetään. Doppstadt ei säästä korkealujuusteräksissä. Esimerkiksi erilaisten akselien läpivienti ja laakerointikohtiin voitaisiin laittaa vain pieni pala erikoislujaa terästä, mutta Doppstadtilla sitä laitetaan kokonainen lohko.
– Tiedämme, että säästämällä lujemman materiaalin määrässä, saisimme painettua lopputuotteen hintaa matalammaksi, Thomas Authmann kertoo.
– Filosofiamme kuitenkin on tehdä laadukkaampi tuote, joka tulee elinkaarikustannuksiltaan halvemmaksi käyttäjälleen, mies jatkaa. – Asiakaskuntamme on valveutunutta ja osaa laskea investointiensa kokonaiskustannukset.
Ensimmäiset kahdeksan kierroksemme kohteista olivat silkkaa raakamateriaalin työstöä, leikkauksineen, katkaisuineen, muotoiluineen ja hitsauksineen. Doppstadtilla on käytössään moderneimmat mahdolliset plasma- ja laserleikkurit sekä täysin automatisoitu kuljetinlaitteisto, jolla teräslevyt siirtyvät leikkaamoon.
Hitsaukset puolestaan jaotellaan kahteen eri kategoriaan. Vaativat, joustavat hitsaukset tehdään käsipelillä ja sarjahitsauksista vastaavat hitsausrobotit. Jokainen hitsaussauma tarkistetaan ja sekä hitsaajat, että hitsausrobotin käyttäjät ovat henkilökohtaisessa vastuussa saumojen laadusta.

Oma koulu ja pitkät työsuhteet

Doppstadt kouluttaa jatkuvasti nuoria osaajia joukkoonsa.
– Teemme yhteistyötä ammatillisten koululaitosten kanssa ja meillä on täällä tehtaan tiloissa oma opisto, josta valmistuu vuosittain nuoria innokkaita osaajia joukkoomme, Authmann kertoo.
– Opiston aloittaneista hiukan reilu puolet jää meille töihin, eli työllistävyytemme on alueellisesti hyvä, mies kehuu.
Doppstadt työllistää kaikkiaan yli 700 työntekijää ja meillä on keskimäärin erittäin pitkät työsuhteet, mies kertoo. – Calben yksikkö perustettiin 1990-luvun alussa ja meillä on paljon toisen polven työntekijöitä palveluksessamme, eikä kolmaskaan sukupolvi ole enää harvinaisuus, mies hymyilee.
 
Doppstadt työllistää välillisesti, eri alihankkijoiden kautta vielä huomattavasti enemmän. Hyvä osoitus yrityksen lojaaleista kumppaneista tapahtui esimerkin kautta.
Kolmisen vuotta sitten, joulun ja uudenvuoden välissä Doppstadtin maalaamo syttyi huoltotauon aikana tuleen. Se vaurioitui palossa niin pahasti, että tilalle päätettiin rakentaa täysin uusi rakennus. Lähes vuoden kestäneen rakennusvaiheen ajan alueen muut, ulkopuoliset maalaamot kykenivät hoitamaan kaikki tarvittavat maalaukset, vaikkakin työpäivää pidentämällä.
– Se, että täällä puhalletaan paikallisesti näin hienosti ”yhteen hiileen”, kertoo myös omista toimintatavoistamme, Thomas Authmann sanoo ylpeänä. – Olemme reilu kumppani, jota tarvittaessa autetaan.

Ja matka jatkuu

Seuraavat hallit olivat täynnä CNC- työstökeskuksia, hitsausrobotteja sekä erilaisia mittauslaitteistoja. Näissä halleissa koneistettiin ja hitsattiin kaikki pienet komponentit sekä koottiin erilaiset osakokonaisuudet.
– Meidän mittapuussamme pienet komponentit ovat kaikki alle 5-tonnia painavat osat, Authmann hymyilee.
Varsin perinpohjaisen opastuksen avulla joukkomme pääsi hienosti perille Doppstadtin toimintatavoista. Täällä ei tehdä mitään ”sinne päin”, vaan kaikki vaiheet ovat tarkoin suunniteltuja ja taidolla toteutettuja. Jokaisen koneen jokainen työvaihe dokumentoidaan tarkoin, jotta sen jälkiä on helppo seurata taaksepäin, mikäli aihetta ilmenee.
Seuraavaksi saavuimme uuteen valtavaan maalaamoon. – Doppstadt rakennutti uuden maalaamon noudattaen kaikkia nykyaikaisia normeja ja säädöksiä, Authmann tietää.
– Kaikki käyttämämme maalit ja maalaamossa tarvittavat kemikaalit ovat ympäristöystävällisiä. Maalaamomme työolosuhteet otettiin tarkoin huomioon talon rakentamisvaiheessa ja se onkin saanut henkilöstöltämme sekä työsuojeluviranomaisilta jatkuvaa kiitosta, mies huomauttaa. – Uusi maalaamo toimii esimerkkinä muille, Authmann toteaa.
 
– Ihmiset ja ympäristön huomioivan rakennuksen esikuvana, hän valaisee.
Maalatut komponentit saapuvat kuljettimilla tai kattonosturien tuomina, reilun hehtaarin kokoiseen kokoonpanohalliin. Jokainen kone kootaan täysin käsityönä, parhailla mahdollsilla työkaluilla.
– Työhyvinvointiin panostaminen ja laadukas työnjälki ovat yrityksemme prioriteetit, Authmann toteaa. – Kun ammattilaistemme on hyvä olla ja heille on luotu parhaat työolosuhteet, on työnjälkikin parempaa.
Kokoonpanohallin jälkeen saavumme ”laboratorioon”, testikeskukseen, jossa jokainen laite testataan ja niiden toiminta tarkistetaan. Yhden koneen laatutarkastus kestää useasta tunnista jopa täyteen työpäivään, koneen koosta ja toimintojen määrästä riippuen.
– Pyrimme siihen, että yksi työvuoro (8 tuntia) ehtii suorittamaan tarkan laadunvalvonnan prosessin, Authmann kertoo. – Se on aina varmempaa, että samat henkilöt jotka tarkastuksen aloittavat, saavat vietyä sen myös loppuun.
 
Kaksikymmentäkaksi ”työasemaa” ja useita käveltyjä kilometrejä myöhemmin saavumme välivarastoon, josta koneet toimitetaan johonkin Doppstadtin yli 40:stä vientimaasta. Toki olimme välillä lounastaneet Doppstadtin Calben yksikön viihtyisässä ”työmaaruokalassa”.
Kierros oli hyvin silmiä avaava ja antoisa. Se viritti joukkoomme viljalti keskustelua. Yleinen henki oli positiivinen ja tehtaan toimintamallia ihasteltiin vielä pitkälle iltamyöhään saakka.
– Ei se ole mikään ihme, että nuo meidänkin Doppstadtit vaan jauhavat ja jauhavat, eräs seurueemme jäsen osuvasti tuumasi.
On jotenkin turvallista investoida Doppstadtiin, kuusi vuotta sitten edellisen kerran tehdaskäynnillä ollut seurueemme jäsen tuumasi. – Uusi kokoonpanohalli, maalaamo ja etenkin testikeskus tekivät suuren vaikutuksen, mies luetteli.
– Se, että tietää tuotteen alkulähteen ja on nähnyt toiminnan laadukkuuden, luo tiettyä mielenrauhaa.

OPsystem <span class=Doppstadt Umwelttechnik 6372" height="613" width="765" />Ryhmäkuva vanhan vesitornin huipulta. Calben tehdasalueella toimi aiemmin Saksan valtionrautateiden veturikorjaamo, jonka tarpeisiin oli aikoinaan rakennettu oma vesitorni.

OPsystem <span class=Doppstadt Umwelttechnik 6498" height="510" width="765" />Tarkkaa viimeistelyä.