OPsystemOY logo RGB
op jasto huvud maskiner transparent 1906ny
kuulumme op gruppen

Huoltopäällikkö Joakim Monto

ASIAKAS EDELLÄ

Joakim Monton tulisi olla sairaanhoitaja, lääkäri, pintapelastaja tai takavuosilta tutun Team Ahman tienkäyttäjiä auliisti auttava jäsen. Tämä on toimittajan mielipide. Hän ei ole mitään näistä. Joakim Monto on OP Systemin huoltopäällikkö.

Auttaja sydämeltään

Joakim Monto tuntee suurta mielihyvää onnistuessaan auttamaan ihmisiä. Syy, miksi hän ei ole mitään edellä mainituista, on hänen intohimoinen suhtautumisensa koneisiin ja tekniikkaan. Montossa yhdistyvät palava halu auttamiseen sekä sykkivä intohimo erilaisten koneiden ”sielunelämän” ymmärtämiseen.
Monto on aina ollut ahkera. Miehen opiskellessa koneautomaatioinsinööriksi, hän teki jatkuvasti töitä. Parhaimmillaan tai pahimmillaan, miten vaan, työpaikkoja oli kolme saman aikaisesti.
Insinöörin paperit saatuaan mies asettui mekaniikkasuunnittelijaksi sähköalan yritykseen. Työ tietokoneen ääressä ei kuitenkaan liikkuvalle miehelle maistunut ja niin hän siirtyi suuren maatalouskonealan maahantuojan palvelukseen huoltoinsinööriksi. Monto kouluttautui todelliseksi konealan osaajaksi.
 
Mies kiersi maata suorittamassa koneiden käyttöönottokoulutuksia ja auttamassa sopimushuoltajia. Maatalouskoneiden parissa Monto vietti viitisen vuotta, kunnes hänet kutsuttiin maanrakennuskoneiden puolelle aluehuoltopäälliköksi.
Vuonna 2010 mies astui nosturi- ja kurottajamaahantuojan palvelukseen huoltoinsinööriksi. Pian tehtäväkuvaan tulivat myös myynti-insinöörin tehtävät ja näin miehen toimenkuva oli hyvin jälkimarkkinointipainotteinen. – Hoidin siellä pääsääntöisesti teknistä tukea, eli tehtäväni oli auttaa asentajia, myyjiä ja asiakkaita, Monto valaisee.
– Se oli oikeastaan alkusysäys valitsemalleni tielle, eli jälkimarkkinoinnin pariin, hän jatkaa.
– Teknisen tuen antaminen sekä omalle väelle, että asiakkaille tuntuu minulle kaikkein miellyttävimmälle toimenkuvalle, Monto tiivistää. – Ja uskon olevani siinä tehtävässä melko hyväkin, mies hymyilee.

OP System

Joakim Monto aloitti OP Systemin palveluksessa samalla kun yritys avasi Tuusulan toimipisteensä 2017. – Hoidan talossa teknistä tukea suoraan asiakkaille sekä osaavalle korjaamohenkilöstöllemme, Monto kertoo.
Mies on opiskellut Sennebogenit, Doppstadtit, GB:t ja Magnit läpikotaisin ja luonut tehtaisiin henkilökohtaiset välit.
– Vasarat ovat minulle vielä toistaiseksi hiukan oudompia laitteita. Talostamme löytyy monta asentajaa, jotka tuntevat ne minua paremmin, mutta tulen perehtymään niihin ihan samalla intensiteetillä kuin muihinkin edustuksiimme, mies tuumii.
Monton kontolla OP Systemin palveluksessa ovat takuuasioiden käsittelyt ja niihin liittyvien tehdaskontaktien ylläpito, henkilöstön koulutukset, maanlaajuisen huoltoverkoston koulutukset sekä koneiden käyttöönotto-opastukset.
– Se tarkoittaa sitä, että menen lähes poikkeuksetta konemyyjän kanssa luovuttamaan uuden koneen ja annan sen käyttäjille seikkaperäisen perehdytyksen koneen käyttöön, turvallisuuteen sekä huoltotoimenpiteisiin. Useilla asiakkaillamme on oma huoltohenkilöstö, joten koulutan myös heidät samalla käynnillä, Monto sanoo.
 
– Uskon, että asiakkaamme arvostavat sitä, että konetta on luovuttamassa asiantuntija, jolta voi kysyä mitä vaan ja joka säätää luovutettaessa koneen ominaisuudet kunkin asiakkaan käyttötarkoituksiin ja mieltymyksiin sopiviksi. Saan itse siitä syvää mielihyvää, voidessani jättää asiakkaat turvallisin mielin uusien koneidensa kanssa, Monto sanoo.
– Kone kuin kone on aina mittava investointi ja haluan, että asiakkaamme kokevat ostotapahtuman miellyttävänä ja turvallisena luovutukseen saakka.
 
– Olin jo edellisen työnantajani aikaan tekemisissä OP Systemin Ruotsin porukan kanssa. Ihailin aina, kun he tulivat tehtaan koulutuksiin isolla porukalla. OP System Ruotsi koulutti asentajat, myyjät ja jälkimarkkinoinnin parissa työskentelevät, Monto kertoo.
– Minä olin aina yksin liikkeellä, huoltoinsinöörin statuksella. Lyöttäydyin monesti heidän mukaansa ja tunsin oloni kotoisaksi. Nyt kun olen itse OP Systemillä töissä, seuraan naapurin esimerkkiä ja pyrin siihen, että meistä jokainen saa tarvittavan koulutuksen. Joko konevalmistajien tiloissa tai meillä täällä Tuusulassa. Skandinaavinen toimintamme on loistava synergiaetu meille kaikille. Voimme helposti vaihtaa kokemuksiamme niin hyvissä kuin huonommissakin tilanteissa, Monto sanoo.
– OP System tuntuu yhdeltä isolta perheeltä, mies hymyilee.

OPsystem Huoltopaallikko Joakim Monto
Joakim Monto ei ole harvinainen näky korjaamohallissakaan. – Toimin teknisenä tukena myös päteville asentajillemme, hän kertoo.